مقاله سنگ

سنگ اسلب، بوک مچ و فورمچ چیست؟

سنگ اسلب

سنگ اسلب، بوک مچ و فورمچ چیست؟ در این مقاله قصد داریم توضیح دهیم که نحوه تولید و ساخت و مزایا و معایب این سنگ های چیست پس با ما همراه باشید.

در گذشته ی نه چندان دور اغلب سنگ ها به شکل پلاک و با کیفیت پایین فراوری میشد. اما امروزه با به روی کار آمدن تجهیزات بروز و تکنیک های جدید سنگ های تزیینی با زیبایی و کیفیت بالا و به شکل اسلب تولید می شوند.

سنگ های اسلب فرایند تولیدی پیچیده تری نسبت به سایر قالب ها دارد.یکی از مدل های تولید سنگ اسلب با طرح های بوک مچ و فور مچ است.طرح های بوک مچ معمولا نسبت به یکی از محور های طولی یا عرضی قرینه هستند.طرح های فورمچ نیز به هر دو محور طولی و عرضی قرینه هستند.

سنگ اسلب

نحوه تولید بوک مچ و فورمچ

در ابتدا کوپ های سنگ به ورق های دو سانتی یا نهایت سه سانتی برش داده میشوند.این برش توسط دستگاه اره بر انجام میشود.طرح های موجود بر روی هر کدام از سنگ های بریده شده یکسان است.این سنگ ها را شماره گذاری می کنند و با کنار هم قرار دادن انها طرح هایی قرینه بر روی ان ها ایجاد میشود.در سنگ های اسلب دو برش و در سنگ های فور مچ چهار برش لازم است.نکته ی حایز اهمیت در مورد این فراوری کیفیت برش است به گونه ای که ابعاد به درستی و برش با دقت انجام شود تا طرح بهترین شکل از خود را نشان دهد.

جنس سنگ اسلب بوک مچ و فورمچ

معمولا سنگ هایی به این شکل تولید می شوند که یک کیفیت خوبی داشته باشند و دو طرح های انها خیلی ساده (مثل لایمستون) و خیلی شلوغ (مثل گرانیت) نباشد تا طرح ها زیبایی خوبی به همراه داشته باشند.بیشترین مورد از این اسلب ها سنگ مرمر و پس از ان به ترتیب سنگ چینی ،مرمریت و تراورتن هستند که به این قالب ها برش داده میشوند. این اسلب ها قیمت بالاتری نسبت به اسلب های معمولی دارند.سنگ چینی ازنا، سنگ چینی الیگودرز و… از محبوب  ترین اسلب های و بوک مچ یا فور مچ در ایران به حساب می آیند.

کاربرد سنگ اسلب، بوک مچ و فورمچ

سنگ های اسلب به خصوص طرح های این چنینی معمولا به عنوان سنگ های تزیینی کاربرد دارند.این سنگ های به شکل مستقیم به عنوان سنگ دیوار در خانه یا سالن های پذیرایی استفاده میشوند.حتی میتوان از انها در کفپوش مکان های لوکس نیز استفاده کرد اما باید در نگهداری و نظافت ان توجه داشت تا زیبایی خود را حفظ کند.به طور کلی موارد استفاده به صورت زیر هستند.

  • تالار، هتل‌ و  کفپوش سالن‌های پذیرایی بزرگ
  • دیوارهای داخلی در لابی هتل‌ها
  • شومینه یا  آسانسور
  • سرویس‌های بهداشتی
  • حمام‌های مستر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *