مقاله سنگ

سنگ مناسب مناطق سردسیر

سنگ مناسب مناطق سردسیر

در مناطق سردسیر ،کوهستانی و مرطوب انتخاب سنگ مناسب برای نمای یا قسمت های مختلف همواره یکی از دغدغه های اصلی مردمان این مناطق بوده است. در این مقاله قصد داریم تا شمار را با ملاک های لازم برای رفع این مشکلات معرفی کنیم.

ویژگی های سنگ مناسب مناطق سردسیر

تخلخل پایین : در شهر های سردسیر در هنگام زمستان سرمای هوا در کنار رطوبت می تواند مشکلاتی را برای نما بوجود اورد .در واقع قطرات باران به داخل حفره های سنگ نفوذ می کند. اگر هوا سرد باشد این قطرات اب داخل حفره های یخ می زند. و منبسط می شوند که این امر باعث ایجاد ترک بر روی سنگ می شود.

سنگ مناسب مناطق سردسیرهر چند سنگ های تراورتن تخلخل نسبتا بالایی دارند.اما استفاده  از رزین و اپوکسی جهت فراروی انها باعث پر شدن حفره ها و یکدست شدن سطح ان ها می شود. البته تخلخل پشت سنگ از معیار های مناسب برای نما است. این تخلخل باعث چسبندگی بیشتر سنگ با ملات می شود و امکان سقوط سنگ را به حداقل می رساند.

رنگ سنگ : سنگ های تیره گرما را بهتر جذب می کنند و از این لجاظ فاکتور مناسبی هستند. ولی باید توجه داشت که سنگ تیره جلوه ی خیلی زیبایی برای نمای ساختمان ندارند. بهترین گزینه برای رنگ ، رنگ های گرم مانند کرم ، قهوه ای و بژ است تا در کنار جذب گرما زیبایی نمای شما را نضمین کنند

عایق حرارتی : سنگ ها هر کدام ضریب انتقال گرمایی ویژه ای دارند . هر چقدر این این ضریب بیشتر باشد گرما با راحتی بیشتری از ان عبور می کند. با انتخاب سنگ مناسب برای داخل منزل و نمای ساختمان می توان این مشکل را حل کرد .برای کفپوش سنگ گرانیت گزینه ی مناسبی است . برای دیواره های داخلی سنگ مرمر و سنگ نما نیز سنگ تراورتن به نسبت مناسب هستند.

تراکم سنگ : تراکم نیز یکی از مهم ترین فاکتور ها در کیفیت سنگ به شمار می آید . در مناطق سرد اختلاف دمای پشت و سطح سنگ می تواند باعث ایجاد شکستگی در سنگ های کم تراکم شود. هر چقدر سنگ تراکم بیشتری داشته باشد مقاومت فشاری ان افزایش می یابد.

انتخاب سنگ مناسب برای کف

در داخل منزل به دلیل هوای نسبتا متعادل خیلی فاکتور مقاومت اهمیت ندارد. در بخش حیاط در زمستان امکان یخ زدگی و لیز خوردن زیاد می شود به همین دلیل بهتر است از سنگ های تیشه ای یا فلیم شده استفاده کنید . سنگ تیشه ای به سنگی کفته می شود که بر روی ان شیارهایی ایجاد می شود. سنگ فلیم شده نیز سنگ هایی را گفته شود که به ان ها شعله و گرما داده میشود تا سطح سنگ کمی زبر و لیز بودن ان گرفته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *