مقاله سنگ

سنگ کوپ یا بلوک چیست ؟

سنگ کوپ یا همان بلوک سنگ به دسته ای از سنگ های عظیم گفته می شود که به شکل مستقیم از دل کوه استخراج می شود که می توانند از هر جنسی باشند.

انواع سنگ کوپ

هنگامی که سنگ ها از کوه جدا می شوند ممکن است که به تکه های متعددی جدا شوند . معیار دسته بندی انها نیز همین است.

تک کوپ : همانطور که گفتیم ممکن است سنگ پس از جدا شدن از کوه به قسمت های کوچکتری تقسیم می شود. دسته ای از این سنگ ها که تراکم بالایی دارند و از بقیه سنگین تر هستند خرد نمی شوند و به شکل یکپارچه باقی می مانند.

این دسته از کوپ ها را  تک کوپ می نامند. کیفیت محصولات تک کوپ از سایرین بالاتر است که به محصول درجه یک نیز شناخته می شوند. معمولا سنگ های تک کوچ شش ضلعی هستند .

دو کوپ : این سنگ ها پس از جدا شدن از کوه به دو قسمت در می آیند. به بلوک سنگ دو تکه محصولات درجه دو نیز می گویند. این سنگ ها به نسبت محصولات تک کوپ وزن کمتری دارند.این سنگ ها به شکل های مکعبی ، شش صلعی و یا .. دیده می شوند

سه کوپ :این سنگ ها تقریبا سبک ترین سنگ های کوپ هستند و از نظر کیفیت از دو نوع دیگر پایین تر هستند.این سنگ ها پس از جدا شدن از کوه به سه قسمت یا بیشتر تبدیل می شوند. سه کوپ ها معمولا قیمت پایین تری نسبت به درجات بالاتر دارد.

از معایب آن باید به این نکته اشاره کرد که قسمت ها غیر قابل استفاده از آن بیشتر از بقیه است و به جای دستگاه اره بر ممکن است دستگاه قله بر استفاده شود.به سنگ های سه کوپ سنگ لاشه نیز کفته می شود

جنس های مختلف سنگ

سنگ کوپمعیار هایی که در بالا گفته شد همگی درباره ی درجه بندی کیفیت یک محصول خاص بود .این سنگ ها از نظر جنس نیز به دسته های تراورتن ،مرمریت ، مرمر ، گرانیت ، چینی و … دسته بندی می شوند .اغلب معادن سنگ تراورتن در شهر محلات قرار دارند وسایرین در شهر ها مختلف (بیشتر اصفهان ) پخش شده اند.

ایران یکی از صادر کنندگان بزرگ این سنگ در جهان است .دلیل این امر کیفیت بالای این محصولات در ایران است .در صورت استفاده از ابزار و تجهیزات بروز جهانی در فراوری و تولید می توان ارز آوری بسیار بالایی برای ایران در این زمینه داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *