مقاله سنگ

نمای رومی چیست ؟

نمای رومی

نمای رومی یکی از انواع مدل های معماری است که معمولا نشان از تجلل ،شکوه و عظمت یک بنا دارد .این نما در دسته نما های کلاسیک قرار می گیرد.

تاریخ کشور ما به خوبی با این نوع سازه ها اشنایی دارد. بناهای تخت جمشید  به خوبی علاقه اجداد ما را به این نوع طراحی نشان می دهند. نمای رومی همچنین مخالفان بسیار سرسختی نیز دارد که اعتقاد دارند سازه های رومی نمادی از سلطه طلبی و قدرت خواهی شاهان در روم باستان است و با فرهنگ ما سازگاری ندارد. برای دیدن پروژه ها میتوانید به این قسمت مراجعه کنید.

مزایای نمای رومی

مهم ترین مزایای نمای رومی در کشور ما موارد زیر هستند .

  • کشور ما یکی از بزرگترین منابع سنگ تراورتن در جهان محسوب می شود  .دسترسی بالا در کنار قیمت پایین سنگ های تراورتن در کشورمان یکی از دلایل محبوبیت نمای رومی در کشورمان میباشد.
  • ابزاری های سنگی مانند صراحی یا نرده سنگی ، ستون سنگی ، مجسمه های سنگی و … در این گونه نما کاربرد زیادی دارند و زیبایی بنا را دو چندان می کنند.
  • این نوع نما خلاقیت  معمار ها و طراحان ساختمان را به چالش می کشد . رقابت برای ایجاد طرح های خاص از دلایل محبوبیت این نما برای معمار ها است.
  • استحکام و عمر بالای سنگ ها و مصالح به کار رفته برای نماهای رومی در کنار حفظ زیبایی در دراز مدت از اصلی ترین دلیل های انتخاب این سبک است.
  • همانطور که گفتیم این نما یاداور تاریخ سرزمین ایران نیز میباشد و به همین دلیل در بین عامه ی مردم جایگاه دارد.

نمای رومیمعایب نمای رومی

  • گاهی اوقات عدم تجربه یا دانش کافی در نحوه ی نماکاری و چسباندن مصالح خطر سقوط مصالح را به همراه می اورد که در از بین رفتن زیبایی نما نیز تاثیر گذار است.
  • در سال های اخیر به دلیل تقاضای زیاد میزان استخراج و تولید سنگ بسیار افزایش یافت . برخی از بهترین معادن موجود در کشورمان مانند سنگ تراورتن آتشکوه منابعشان رو به اتمام است.
  • گاهی سودجویی برخی تولید کنندگان سبب میشود که با فراوری سنگ های بی کیفیت را با ظاهری بهتر اماده کنند. در حالی که مناسب استفاده در نمای بیرون ساختمان نباشند.
  • در مناطق سردسیر و مرطوب باید از سنگ های رزین خورده استفاده کرد. زیرا در فصل زمستان قطرات اب باران به داخل حفره های سطح سنگ نفوذ می کند .  یخ زدن اب در حفره ها باعث ایجاد پوسیدگی و ترک خوردگی بر روی سطح سنگ خواهد شد.
  • به دلیل اینکه در روم باستان پادشاهان علاقه ی زیادی به این بنا ها برای نشان دادن سلطه ی خود داشتند برخی ها استفاده از این نماها را متعارض به فرهنگ ما می دانند که البته تخت جمشید و … نشان از وجود این نما در تاریخ سرزمین ایران دارد.

نمای رومینکات مهم برای ایجاد نمایی زیباتر

  • بکار گرفتن سنگ های سفید و روشن برای نماکاری مثله سنگ تراورتن عباس آباد و سنگ تراورتن آتشکوه به بنا چهره ی شیک و لوکسی میبخشد .استفاده از این رنگ ها همچنین باعث بهتر دیده شدن جزییات کار و ابزاری های بکار رفته شود
  • استفاده از سنگ های کرم و کمی تیره باعث اصالت و ایجاد حس کلاسیک  در نما میشود .از جمله سنگ های با این ویژگی میتوان یه سنگ تراورتن حاجی آباد و سنگ تراورتن دره بخاری اشاره کرد
  • ستون ها و دروازه های بزرگ در نمای رومی باعث شکوه و عظمت بیشتر نما میشود . استفاده از نرده سنگی و یا صراحی و سایر ابزاری ها به زیبا تر شدن نما کمک می کند
  • معمولا برخی از طراحان برای ایجاد جلوه ی زیباتر نما در شب در پشت برخی ریزه کاری های نما نور های مخفی قرار می دهند که زیبایی نما در شب را دوچندان خواهد کرد
  • شاید مهم ترین نکته در این نوع نما استفاده از طراح خوب و پیمانکار با تجربه میباشد تا نما پس از مدتی دچار اسیب و … نشود
  • زیباترین نوع سنگی که میتوان برای نمای رومی بکار برد سنگ مرمر است . نمونه ی بارز این امر کاخ سعد آباد می باشد که البته با توجه به قیمت های بسیار بالای سنگ مرمر این کار توجیه اقتصادی ندارد و تنها برای پروژه های لوکس و گران قیمت بکار می رود
  • برای نماکاری اغلب از سیمان برای چسباندن مصالح استفاده میشود ولی گاهی اوقات بدلیل تخلخل بالای سنگ باید از گیره های اسکوپ برای نگداری ان ها استفاده کرد

نمای رومینمای رومی سیمانی ؟

برخی از پیمانکاران برای پایین اوردن هزینه ی نما تنها از سیمان برای نما استفاده می کنند که معمولا این ملات با ضخامت دو سانتی متر هستند و این ملات از ترکیب پودر سنگ ، سیمان سفید و رنگ های معدنی بوجود می ایند که البته اینگونه نماها زیبایی نماهای ساخته شده با سنگ را ندارند . در شهر های الوده به دلیل سطح زبر ان ممکن است الودگی زیادی را به خود جذب کنند. ولی قیمت پایین تر انها گاهی پیمانکاران را به استفاده از ان ترغیب می کند.به نماهایی که در ان از مصالح درشت دانه بکار رفته باشد نمای تگرگی. اگر مصالح بکار رفته ریز باشند به انها نمای ماهوتی گفته میشود.

گالری تصاویر نمای رومی

تاثیر این نما در فرهنگ ایرانی

سوالی که مطرح است این است که آیا این نوع از طراحی و نما ها با فرهنگ ایرانیان سازگاری دارند یا خیر. برخی از مخالفان این نوع  معماری با دلایلی بر این باورند که روی آوردن به این سبک از معماری و نمای ساختمان کار درستی نیست و نباید ترویج شود. این افراد معتقد هستند که نمای رومی با فرهنگ اسلامی و تمدن ایرانی سازگاری ندارد و با آن در تناقض آشکار قرار دارد.

در مقابل برخی دیگر از افراد معتقد هستند که نمای رومی نوعی نمای کلاسیک است که ارتباط خاصی با کشور روم باستان ندارد و در تمامی معماری های جهان گذشته وجود داشته است. این افراد معماری تخت جمشید و نوع سنگ های به کار رفته در آن را مصداق این باور می دانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *